Commerciele Economie

Hanzehogeschool Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Bij CE draait alles om het ontwikkelen van jouw commerciële talent. Commerciële aspecten spelen in elke markt een steeds grotere rol. Van overheid tot bedrijfsleven en in binnen- en buitenland.

Bij de afstudeerrichting Marketing & Sales Management staan onderzoek, sales en marketing centraal. Je verdiept je in het onderhouden van zakelijke relaties en leert te luisteren naar de klant. Je onderzoekt trends en ontwikkelingen in de branche en ontdekt hoe je CRM systemen kunt gebruiken om nieuwe leads op te sporen.
Bij de afstudeerrichting Marketing Communicatie Management staan communicatie, onderzoek en marketing centraal. Je houdt je bezig met de manier waarop een organisatie zo goed mogelijk kan inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Je leert hoe je het marketingcommunicatiebeleid kunt inzetten om de klant te informeren over het bestaan van een bepaald product of dienst. Maak je gebruik van sociale media, een reclamespot of radio en/of televisie of stuur je een direct mail?
De beroepspraktijk staat tijdens je hele studie centraal. Je verricht opdrachten voor externe opdrachtgevers, wat deze opleiding nog spannender en uitdagender maakt. Aan het eind schrijf je een afstudeeropdracht waarbij je een diepgaand advies voor een organisatie opstelt. De markt waarop jij je als afgestudeerde begeeft is (inter)nationaal; je wordt niet opgeleid voor een specifieke functie, maar je bent breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
open_in_newwebsite

printprint

locatieGroningen
diplomaB Commerciële Economie
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34402
heeft geen numerus fixus
heeft een honours programma

Waarom aan de Hanze?

Grotendeels gemeenschappelijke propedeuse met Small Business & Retail Management en International Business and Languages
Studenten hebben keuze uit twee afstudeerrichtingen (majors): Marketing & Sales Management, Marketing Communication Management
Stage in jaar twee: de marketingervaring die studenten opdoen in de praktijk, vormt in het derde jaar de basis voor een meer strategisch/tactische marketingbenadering

Open dagen en meeloopdagen

Open dag 17 februari Groningen
Op zaterdag 11 november 2017 van 10.00 tot 16.00 uur organiseert de Hanzehogeschool Groningen een Open Dag over alle voltijd bachelor- en masteropleidingen en Associate degree. Een aantal opleidingen geeft informatie over hun deeltijd- en duale varianten.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwDe verplichte onderdelen van de eerste drie blokken in het eerste jaar, zijn voor alle studenten van het Instituut voor Marketing Management gelijk. Studenten volgen in het vierde blok vakken die specifiek bij hun opleiding of afstudeerrichting horen. Engels is een verplicht onderdeel in het eerste jaar. CE-studenten kiezen daarnaast een tweede vreemde taal.
1e jaar In het eerste jaar wordt de basis gelegd op het terrein van marketing en organisatie en is er aandacht voor economische vakken, bedrijfscommunicatie/Nederlands. Ook kies je, naast het Engels, een tweede vreemde taal. Je bent vooral operationeel bezig. Daarnaast kun je je in het vierde blok oriënteren op het hoofdprogramma (major) dat je wilt gaan doen: Marketing & Sales Management, of Marketing Communication Management.
periode
1234
Merkmanagement (MCM) of Trademarketing (MSM)
Algemene Economie
2 EC
Marketing 1
2 EC
Rekenvaardigheden
1 EC
Bedrijfscommunicatie/Taalvaardigheid Nederlands
6 EC
Engels
7 EC
Personal Development
4 EC
Duits keuzevak
12 EC
Italiaans keuzevak
12 EC
Spaans keuzevak
12 EC
Marketing
2 EC
Organisatiekunde
2 EC
Project Marktgericht organiseren
4 EC
Bedrijfseconomie
2 EC
Marketing
2 EC
Project Marktbewerking
4 EC
Marketingcommunicatie
3 EC
Project Klantcontact
3 EC
Recht/Ethiek
1 EC
Sales
3 EC
2e jaar In het tweede jaar leer je de markt tactisch te benaderen. Ook ga je dit jaar op stage.
periode
1234
Consumentengedrag
CRM/Online Marketing
Marketingcommunicatie (MCM) of Sales (MSM)
Onderzoek
Stage stage
3e jaar De ervaring die je in het tweede jaar opdoet in de praktijk, vormt de basis voor een meer strategische marketingbenadering in het derde jaar van je studie.
periode
1234
Ethiek en filosofie
Innovatie
Onderzoek
Online Marketing
4e jaar In het vierde jaar kun je een specialisatie, minor of keuzeblokken kiezen (verbreding of verdieping van kennis). Daarna ga je aan de slag met een afstudeerproject, bijvoorbeeld het schrijven van een marketing- of salesplan, of een marketingcommunicatieplan voor een bedrijf.
periode
1234
Afstuderen afstuderen
Minor

majors

minor De Noorderlingen

TopProgramma Ondernemerschap, voor ambitieuze en ondernemende studenten uit Noord-Nederland.

De Noorderlingen is een TopProgramma Ondernemerschap, voor ambitieuze en ondernemende studenten uit Noord-Nederland. Het is een uitdagend onderwijsprogramma voor studenten die hun ondernemersidee willen omzetten naar een eigen bedrijf, of hun bestaande bedrijf willen laten groeien. Hierbij worden ze gecoacht en geadviseerd door succesvolle ondernemers en experts uit de regio.

De Noorderlingen is: je eigen ondernemersidee (door)ontwikkelen, gecoacht worden door een ondernemer, geen colleges maar bedrijfsbezoeken en workshops, professioneel advies van experts, een halfjaar lang ondernemen!

Slechts tien studenten met een goed ondernemersconcept starten aan het begin van het semester met het programma, zij worden de nieuwe ondernemende helden.

De Noorderlingen reist door het noorden, op bezoek bij kleine en grote bedrijven. Verder zal elke deelnemer
regelmatig met zijn eigen coach in gesprek gaan. Welke koers je inzet met je bedrijf, heb je zelf in de hand. Elke deelnemer kiest waar gedurende het halfjaar de focus op ligt. Een maatwerktraject, passend bij de situatie van je idee/bedrijf.

minor Business Class Ondernemerschap

De minor Business Class Ondernemerschap biedt een uitstekende basis voor je eigen bedrijf. In een halfjaar leer je de fijne kneepjes van het ondernemersvak.

De minor Business Class Ondernemerschap is een uitstekende basis voor je eigen bedrijf. Of je nu een eigen praktijk voor mondhygiëne, fysiotherapie wilt starten, of een dans-, sport- of muziekschool, galerie, huiswerkinstituut, ontwerpbureau of ICT-bedrijf.

In een halfjaar leer je de fijne kneepjes van het ondernemersvak. Van marketing, productpromotie, tot financiering. Je schrijft als afsluiting een businessplan voor je eigen onderneming. Met deze minor op zak kun je direct aan de slag met je eigen bedrijf.

minor Marketing NIMA A en B

Met de minor NIMA Marketing A en B leer je meer over Marketing op zowel operationeel als strategisch niveau.

Met de minor bereid je je voor op de landelijke NIMA examens; de NIMA Marketing diploma's zijn zeer bekend en hebben veel waarde op de arbeidsmarkt.

minor Online Marketing

​​​In deze minor van 30 EC vergroot je je kennis van online marketing in theorie en praktijk.

Bij de start van het programma leer je in een bedrijfssimulatie te werken met Google Analytics en Adwords in het Hanze Online lab.

minor Zorgmarketing

Voor ondernemers en organisaties in de zorg wordt marketing steeds belangrijker, vooral sinds tien jaar geleden marktwerking werd ingevoerd in de zorg.

​Hoe kan ik mij als fysiotherapeut onderscheiden van al die andere? Hoe kunnen we als ziekenhuis goede relaties opbouwen met huisartsen? Hoe kunnen we voor patiënten een zo goed mogelijke klantervaring realiseren? Moeten we als ouderenzorgorganisatie op sociale media? Al dit soort vragen heeft met zorgmarketing te maken. Denk je later mogelijk een baan in de zorg te willen, dan is deze minor voor jou onmisbaar.

minor English History, Language and Culture

​​​​​​​​By doing this Minor you will become an expert in the histories and cultures of Britain, the USA and the most important countries within the Commonwealth.

You will also learn a great deal about their geographies and improve your English across the board. The first part of the Minor is focused on the histories of the various parts of the English-speaking world (UK, USA and Canada, India and the Far East, Sub-Sahara Africa, Australia and New Zealand, Hong Kong and the Middle East) as well as their cultures and basic geographies.

minor Lengua y Cultura Española

​​​In this minor, the student specialises in the Spanish language and various cultures of Spanish-speaking areas (Latin-America and Spain).

The minor consists of the parts of Language skills, Culture and History and Cross Cultural Management. Language skills (Lengua práctica, 24 credits; reading - listening - writing - speaking) are the main items of the course, circa 80% of the study load. The aim is quickly attaining a high level, from zero level, via a highly intensive language course (level A1/ A2 after period 1, and level A2/B1 after period 2). There are several classes a week, which involve practical/skill training.

minor Entrepreneurship in China

In this globalizing world China has become a common business partner to many companies.

n this part you will be taught the way Chinese do business in a Chinese business environment and you can act accordingly. You learn how to apply marketing in China. Subjects that will be taught are Chinese economics, import/export issues, strategic management and Chinese (online) marketing. This part will be completed by writing a business plan for your own company or for local SME's.

major Marketing Communication Management

Je kiest voor het afstudeerprofiel (major) Marketing Communication Management als je geïnteresseerd bent in de wijze waarop een organisatie haar producten promoot.

Je wilt weten hoe je instrumenten als persoonlijke verkoop, reclame en PR zo effectief en efficiënt mogelijk inzet om de doelen van de organisatie te realiseren.

major Marketing Sales Management

Marketing, sales en onderzoek staan centraal bij de major Marketing & Sales Management.

Je verdiept je in het onderhouden van zakelijke relaties en leert te luisteren naar de klant. Je onderzoekt trends en ontwikkelingen in de branche en ontdekt hoe je CRM systemen kunt gebruiken om nieuwe leads op te sporen.

  1. Retailing & Franchising in de detailhandel

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
onderwijsopzet30% zelfstudie
30% theorie
40% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
Het Instituut voor Marketing Management heeft een International Office dat begeleiding geeft aan studenten die in hun vrije keuzeruimte in het buitenland willen studeren.
bindend studieadvies
  • minimaal 48 EC in de eerste 12 maanden
  • minimaal 60 EC in de eerste 24 maanden
honours-/excellence program Honoursminor Sales Talent & Innovatie Programma

Het Sales Talent & Innovatie Programma is een verdiepende minor waarin Sales centraal staat.

​​​Deze minor is voor studenten met een passie voor Sales, die bereid zijn om hard te werken en die begrijpen dat reflectie het instrument is om beter te worden.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2018
aanmelding deadline : 1 mei 2018
wettelijk tarief : € 2060
instellingstarief : € 3115
toelaatbare profielen
havo C&M(economie of m&o) + (wiskunde A of wiskunde B)
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo N&Ttoelaatbaar
vwo C&Meconomie of m&o
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
MBO niveau 4Mbo-domeinen: 'Techniek en procesindustrie', 'Voedsel, natuur en leefomgeving' of 'Zorg en Welzijn': wiskunde a of wiskunde b in combinatie met economie of m&o. Bekijk de website www.toelatingstoetsen.nl voor meer informatie.
Overige mbo-domeinen: toelaatbaar
WO propedeusemogelijkheid tot instroom in de hoofdfase van de studie wordt individueel bepaald, de mate van aansluiting is maatgevend
hbo-pmogelijkheid tot instroom in de hoofdfase van de studie wordt individueel bepaald, de mate van aansluiting is maatgevend
toelatingseisen

basiskennis
Zie voor aanvullende eisen https://www.hanze.nl/nld/onderwijs/economie/instituut-voor-marketing-management/opleidingen/bachelor/commerciele-economie/studiekeuze/toelatingseisen/toelatingseisen-bijzonderheden

studie kosten
bron: Hanzehogeschool Groningen
bedrag kostenpost
€ 2006inschrijvingsgeldper jaar
€ 500studiematerialenper jaar

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

1069 studenten volgen deze opleiding
28% daarvan is vrouw
224 eerstejaars gestart in 2012
40% daarvan is vrouw
27877 studenten aan de Hanzehogeschool Groningen
49% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

HMV Actis
Marketing & Management

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/41 Hanze
Commerciele Economie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/41 Hanze
Johan Cruyff Academy
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/41 Hanze
Marketing Management
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
4/41 Avans
Commerciële Economie
€ 293 gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
5/41 Avans
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
6/41 Fontys
Marketing Management - International Marketing (English)
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
7/41 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing and Management
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/41 Fontys
Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/41 Fontys
Commerciële Economie - Leisure Management
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
795 eerstejaars
36% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
10/41 Fontys
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
795 eerstejaars
36% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/41 Fontys
Commerciële Economie - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/41 Fontys
Commerciële Economie - Johan Cruyff Academy
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/41 Fontys
Commerciële Economie - SPECO, Sportmarketing
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
14/41 Fontys
Marketing Management - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
15/41 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
16/41 HAN
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
17/41 HAN
Commerciële Economie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
18/41 HHS
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
19/41 Hogeschool Leiden
Commerciële Economie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
20/41 HR
Commerciële Economie | Creative Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
21/41 HR
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
22/41 HR
Commerciële Economie | Marketing of Social Business
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
23/41 HR
Commerciële Economie | Global Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
24/41 HR
Commerciële Economie | SportMarketing & Management
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
25/41 HU
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
26/41 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
27/41 HvA
Johan Cruyff Academy
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
28/41 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
29/41 NHL
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
30/41
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
31/41
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
32/41
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
33/41
Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
34/41
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
35/41 Saxion
Commerciele Economie
€ 250 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
294 eerstejaars
27% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
36/41 Stenden
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
37/41 Stenden
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
38/41 Stenden
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
39/41 Stenden
Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
40/41 Stenden
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
41/41 Windesheim
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Kijk ook eens naar ..

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.83.8
inhoud3.53.6
docenten3.53.6
studiefaciliteiten3.33.4
studielast3.53.5
studiebegeleiding3.43.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Commerciele Economie aan de Hanzehogeschool Groningen is beoordeeld door 369 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.8 uit 5.
bron: Hanzehogeschool Groningen
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 3.8 3.8
aantal eerstejaars 283 253
ervaren contacttijd per week 12-18 12-18
doorstroom naar tweede jaar 70% 63%
diploma binnen 5 jaar 44% 35%
doorstuderen 25% 16%
werk op niveau in 1,5 jaar 84%

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2
Je kunt na het behalen van je diploma ook doorstuderen. Bijvoorbeeld voor een Master of Science in Economics (MSc Economics), een Master in International Business and Management (EN), International Communication (EN) of een Master of Business Administration (MBA). Er zijn verschillende goede aansluitmogelijkheden bij de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook bij andere schools binnen de Hanzehogeschool en buitenlandse partneruniversiteiten.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Afgestudeerden Marketing Communication Management zijn zowel geschikt voor functies bij multinationals als bij kleinere bedrijven met minder omvangrijke budgetten. Voorbeelden van functies zijn: commercieel manager, marketingmanager, brandmanager, communicatieadviseur.
Agestudeerden Marketing & Sales Management zijn breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies. Voorbeelden van functies zijn: commercieel manager, marketingmanager, salesmanager, accountmanager
huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2210gemiddeld bruto maandloon
39%kans op een vaste baan
83%kans op een voltijd baan
58%kans op een baan op niveau
46%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
66%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan gemiddeld
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit TwenteBusiness Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEducational Science and Technology full-time,part-time+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEuropean Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityInformation Management+ 30 EC pre-master
Universiteit LeidenLeraar VHO in algemene economie full-time,part-time,dual educational+ aanv. eisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in management en organisatie educational+ aanv. eisen
Wageningen UniversityManagement, Economics and Consumer Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Analytics+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Management+ 30 EC pre-master
HanzeMaster Energy for Society+ toelatingsgesprek
+ motivatiebrief
Universiteit TwentePublic Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityStrategic Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversitySupply Chain Management+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

bron: StudieData

Contact

Hanze Studiekeuze Advies
Jorien Helmink

Teamleider Commerciële Economie (jaar 1 & 2)

E: j.b.m.helmink@pl.hanze.nl
T: +31505952844
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite