Commerciële Economie

Hogeschool van Amsterdam

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Wil je graag leren hoe je wensen en behoeften van klanten vertaalt naar verkoop- en marketingactiviteiten? Dan zit je goed bij deeltijdopleiding Commerciële Economie van de HvA.

Met deze deeltijdopleiding bepaal je bijvoorbeeld als marketeer, marktanalist of exportmanager, mede de koers van het bedrijf. Je weet hoe een bedrijf zich onderscheidt en een vaste plek in de markt kan veroveren.

Bij de vierjarige deeltijdopleiding Commerciële Economie zijn de beroepspraktijk en het ontwikkelen van competenties, twee belangrijke uitgangspunten.

De studie bestaat uit acht semesters van elk een half jaar. Deze semesters kunnen afzonderlijk gevolgd worden. Door semesters parallel te volgen, kun je een half jaar eerder afstuderen. De eerste zes semesters, bestaan uit twee blokken van elk tien weken. Bereid je voor op hoorcolleges, werkcolleges, projecten, zelfstudie en een uitgebreid keuzeprogramma in de vorm van een minor.

De deeltijdopleiding Commerciële Economie is een beroepsgerichte opleiding. Elk semester draait om een kerntaak uit de praktijk. De lessen worden gegeven door vakkundige docenten uit het bedrijfsleven. De kennis die je opdoet, kun je direct toepassen op je werkplek.
Het trainen van competenties komt daarom veelvuldig terug in colleges, workshops en projecten, maar ook op je werkplek en privé.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
open_in_newwebsite

printprint

locatieAmsterdam
diplomaB Commerciële Economie
typeregulier, 240 EC
start1 februari, 1 september
taalvooral Nederlands
deels Engels
opleidingsduur4 jaar deeltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34402
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de HvA?

Om succesvol te zijn in een hbo-functie heb je naast kennis ook professionele vaardigheden nodig. Denk aan onderzoeken, analyseren, adviseren en presenteren, creativiteit en oplossingsgericht denken.
Jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling tot startbekwame bedrijfseconoom, nemen wij serieus. Het oefenen en trainen van de vaardigheden komt daarom veelvuldig terug in colleges, praktijkopdrachten en projecten.

Open dagen en meeloopdagen

open dag Amsterdam
Op open dagen kun je sfeer proeven, opleidingen vergelijken, voorlichtingsrondes en presentaties bezoeken en deelnemen aan een minicollege of proefles. Studenten, docenten en studiekeuzecoaches staan klaar om je vragen te beantwoorden.
open dag Amsterdam
Op open dagen kun je sfeer proeven, opleidingen vergelijken, voorlichtingsrondes en presentaties bezoeken en deelnemen aan een minicollege of proefles. Studenten, docenten en studiekeuzecoaches staan klaar om je vragen te beantwoorden.
open dag Amsterdam
Op open dagen kun je sfeer proeven, opleidingen vergelijken, voorlichtingsrondes en presentaties bezoeken en deelnemen aan een minicollege of proefles. Studenten, docenten en studiekeuzecoaches staan klaar om je vragen te beantwoorden.
open dag Amsterdam
Op open dagen kun je sfeer proeven, opleidingen vergelijken, voorlichtingsrondes en presentaties bezoeken en deelnemen aan een minicollege of proefles. Studenten, docenten en studiekeuzecoaches staan klaar om je vragen te beantwoorden.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwDeze vierjarige deeltijdopleiding bestaat uit acht semesters, die elk een half jaar duren. Door het parallel volgen van semesters kun je eventueel in 3,5 jaar afstuderen. Je volgt dan een extra dagdeel les. De opleiding is perfect te combineren met je werk. Colleges vinden namelijk op zaterdag, of dinsdag- en donderdagavond plaats. De beroepspraktijk en competentiegericht leren staan centraal bij de opleiding. Meer weten?
1e jaar Jaar 1 staat in het teken van Marketing Basics. Je maakt kennis met alle activiteiten die een organisatie in staat stellen, om in te spelen op de wensen en behoeften van haar afnemers en om haar marktpositie te versterken. Ook leer je het verband kennen tussen het vakgebied en de verschillende economische en management disciplines.
We leren je ook hoe je marktonderzoek opzet, uitvoert en de onderzoeksresultaten op waarde schat en gebruikt.
periode
Business English Vantage
Marketing Basics
Marktonderzoek
Minor (keuzeprogramma)
Persoonlijke Professionalisering
Sales Inkoop en Logistiek
Strategische Marketing en Management
2e jaar Strategische Marketing en Management staat samen met Sales Inkoop en Logistiek centraal in het tweede jaar van de opleiding. Je maakt een sales- en accountplan en leert begrotingen opstellen en presenteren.

Ook leer je strategisch plannen. Door praktijkvoorbeelden en gastcolleges, krijg je inzicht in de manier waarop organisaties op het hoogste niveau bestuurd worden. In teamverband schrijf je een strategisch marketingplan voor een bestaand nationaal bedrijf.
3e jaar Hoe gebruik je social media? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf via Google gevonden wordt? Je leert in het derde jaar alles over de traditionele marketingmix en de nieuwste marketingtechnieken.

Ook tijdens dit een na laatste jaar is er veel aandacht voor competentieontwikkeling. Je doet bijvoorbeeld een tussentijds assessment Persoonlijke Professionalisering, op basis waarvan je een bindend advies krijgt voor je verdere ontwikkeling. Het volgen van extra colleges Engels kan ook in dit jaar.
4e jaar In het vierde jaar rond je de studie af met een afstudeeropdracht. De afstudeeropdracht is een onderzoeksrapportage over een actueel vraagstuk uit de beroepspraktijk, bij voorkeur in de organisatie waar je werkt. In het laatste jaar sluit je ook Persoonlijke Professionalisering af met een portfolioassessment.

Het volgen van een minor is ook mogelijk in het laatste jaar.

Onderwijs

taal van onderwijs70% nl
30% en
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, literatuurstudie, mondelinge presentatie, stage, computer opdrachten, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, werkcollege, hoorcollege, werkgroep, groepsopdracht, portfolio, zelf-evaluatie, individuele opdracht, zelfstudie, project, seminar
studielast
Houd rekening met een gemiddelde studiebelasting van 20 uur per week. Van deze 20 uren besteed je er gemiddeld 6 aan colleges en zelfstudie. Daarnaast leer je ook op je huidige werkplek.
studeren in het buitenland
In het zevende semester kun je voor een half jaar een minor volgen. Dit is een keuzeprogramma waarmee je je kennis kunt verbreden of verdiepen. Er is een breed aanbod minoren op het gebied van internationalisering.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 februari 2018
aanmelding deadline : 15 januari 2018
collegegeld nog niet bekend
1 september 2017
aanmelding deadline : 1 mei 2017
collegegeld nog niet bekend
1 september 2018
aanmelding deadline : 1 mei 2018
collegegeld nog niet bekend
Doe tijdig je verzoek tot inschrijving en start in februari of september met de opleiding. Schrijf je bij voorkeur in vóór 1 januari (start februari) of 1 mei (start september). Dit kan vanaf 1 oktober via Studielink. Een studiekeuzecheck is een verplicht onderdeel van het inschrijfproces.
toelaatbare profielen
havo C&M(economie of m&o) + (wiskunde A of wiskunde B)
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Geconomie of m&o
havo N&Teconomie of m&o
vwo C&Meconomie of m&o
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Geconomie of m&o
vwo N&Teconomie of m&o
toelatingseisen

werkervaring
De kans dat je de studie succesvol afrondt is groter als je: * in een relevante functie werkt op minimaal beginnend hbo-niveau; * redelijk zelfstandig werkt; * regelmatig samenwerkt met collega's; * tijdens je dagelijkse werkzaamheden in- of externe klantencontacten hebt; * het Nederlands goed beheerst.

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
424kamerhuur in Amsterdamboven landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1292totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

4451 studenten volgen deze opleiding
25% daarvan is vrouw
909 eerstejaars gestart in 2012
26% daarvan is vrouw
46243 studenten aan de Hogeschool van Amsterdam
49% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Amsterdam

115129studenten studerend
47168studenten woonachtig   
€ 424gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/14 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
502 eerstejaars
31% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
2/14 Avans
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/14 Avans
Commerciële Economie
€ 293 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/14 Fontys
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
5/14 HAN
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
203 eerstejaars
25% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
6/14 Hanze
Commerciele Economie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.7/5 studenttevredenheid
202 eerstejaars
31% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
7/14 HHS
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/14 HR
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
416 eerstejaars
28% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/14 HU
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
189 eerstejaars
26% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
10/14 NCOI
Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/14 NCOI
Commerciële Economie, specialisatie Sportmarketing
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/14 NCOI
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/14 NCOI
Commerciële Economie specialisatie Bank- en verzekeringswezen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
14/14 Saxion
Commerciele Economie
€ 250 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
307 eerstejaars
26% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.93.8
inhoud3.73.6
docenten3.93.6
studiefaciliteiten3.83.4
studielast3.83.5
studiebegeleiding3.73.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam is beoordeeld door 102 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.
bron: Hogeschool van Amsterdam
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 3.6 3.8
aantal eerstejaars 724 252
ervaren contacttijd per week 12-18 12-18
doorstroom naar tweede jaar 57% 62%
diploma binnen 5 jaar 40% 44%
doorstuderen 12% 15%
werk op niveau in 1,5 jaar 64%

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2
Als afgestudeerd commercieel econoom draai je volwaardig mee in het ingewikkelde raderwerk dat een bedrijf gewoon is. Je ziet de grote verbanden en helpt een bedrijf succesvol te blijven in deze tijd van snelle veranderingen. Je balanceert tussen de belangen van klanten, personeel, de organisatie, financiers, de overheid en de maatschappij als geheel. Wij leiden je op als deskundige op het gebied van marktontwikkelingen, klantbehoeften, concurrentieanalyse en innovatieve marketingstrategieën.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Waar kun je straks aan de salg? Onze alumni komen vaak terecht in salesfuncties (40-60%), marketingfuncties (20-30%) of inkoopfuncties (5-10%). Voorbeelden van werkvelden waar zij zich in begeven zijn, (sport)marketing, e-marketing, marktonderzoek, de reclamewereld, sponsoring, import of export.
huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 3300gemiddeld bruto maandloon

Let op: dit bedrag kan vertekenend zijn omdat deeltijd-opleidingen vooral door mensen met eerdere werkervaring worden gevolgd.
88%kans op een vaste baan
84%kans op een voltijd baan
57%kans op een baan op niveau
69%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
85%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan gemiddeld
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit TwenteBusiness Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEducational Science and Technology full-time,part-time+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEuropean Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityInformation Management+ 30 EC pre-master
Wageningen UniversityManagement, Economics and Consumer Studies+ aanv. eisen
Tilburg UniversityMarketing Analytics+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Management+ 30 EC pre-master
Universiteit TwentePublic Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityStrategic Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversitySupply Chain Management+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • accountmanager
  • exportmanager
  • inkoper
  • logistiek manager
  • marketeer
  • marketingcommunicatiemanager
  • marketingmanager
  • marktonderzoeker
  • professioneel verkoper
  • salesmanager
bron: StudieData

Contact

Studievoorlichting
E: studievoorlichting@hva.nl
T: 020 595 1405 / WhatsApp 06 2115 5262
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite