Deze opleiding

Creative Business (Media Informatie en Communicatie) leidt je op tot de allround mediaprofessional van vandaag én morgen.

open_in_newwebsite

locatieAmsterdam
diplomaB
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34105
Meer informatie over de opleiding Media, Informatie en Communicatie vind je op www.hva.nl/cb.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
studielast
Bij deze opleiding heb je minimaal 16 contacturen per week in het eerste studiejaar. Een studiejaar bevat 42 lesweken per jaar. Een contactuur is een onderwijsuur van 50 minuten. Naast de contacttijd besteed je ca. 24 uren alleen met medestudenten aan projecten en onderzoeken, maak je opdrachten en bereid je je voor op lessen en tentamens door middel van zelfstudie.
bindend studieadvies
  • minimaal 50 EC in de eerste 12 maanden

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2019

aanmelding deadline : 1 mei 2019
collegegeld nog niet bekend

1 september 2020

aanmelding deadline : 1 mei 2020
collegegeld nog niet bekend

Schrijf je in op uiterlijk 1 mei 2019 voor studiejaar 2019-2020. Gebruik hiervoor het stappenplan op hva.nl/cmd. Een verplicht onderdeel van je inschrijving is de studiekeuzecheck. Na je inschrijfverzoek via Studielink ontvang je een uitnodiging van de opleiding voor de studiekeuzecheck.
toelaatbare profielen
havo C&Meconomie of m&o
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Geconomie of m&o
havo N&Teconomie of m&o
vwo C&Meconomie of m&o
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Geconomie of m&o
vwo N&Teconomie of m&o
MBO niveau 4toelaatbaar

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
424kamerhuur in Amsterdamboven landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1292totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

2156 studenten volgen deze opleiding
73% daarvan is vrouw
479 eerstejaars gestart in 2017
77% daarvan is vrouw
46071 studenten aan de Hogeschool van Amsterdam
49% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Amsterdam

115129studenten studerend
47168studenten woonachtig   
€ 424gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.8
inhoud3.5
docenten3.4
studiefaciliteiten2.8
studielast3.4
studiebegeleiding3.3
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam is beoordeeld door 982 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.8 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2
Afhankelijk van de specialisatie kun je redacteur of producer worden bij bestaande mediabedrijven: van NPO tot Netflix. Je kunt ook aan de slag als marketingmedewerker bij een groot (inter)nationaal merk. Je kunt daarnaast (bedrijfs)journalist worden of mediacampagnes bedenken en vermarkten voor een museum, bank of overheidsinstantie. De markt vraagt steeds meer om zzp'ers; dat zul je dan ook terugzien in ons onderwijsaanbod.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2096gemiddeld bruto maandloon
33%kans op een vaste baan
61%kans op een voltijd baan
69%kans op een baan op niveau
32%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
56%is tevreden over de studiekeuze

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Tilburg UniversityBedrijfscommunicatie en Digitale Media+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie en Cognitie+ 30 EC pre-master
Amsterdam VUTaal en communicatie in organisaties+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityNew Media Design+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityPhilosophy of Humanity and Culture+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

kennis- en informatiemanager
mediamarketeer
productie-assisstent/producent tv-maatschappij
uitgever/publisher
bron: StudieData

Contact

Studievoorlichting
E: studievoorlichting@hva.nl
T: 020 595 1405
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite